Lichamen in verval
Gezichten voor de eeuwigheid
Sanseveria’s kijken toe

Een Liebestod in de onderwereld van het bestaan
Gefilterd
Opgekuist
Afgestoft
Het servies straalt
En het hart tikte verder
Een metronoom van stilte
Een feest voor iedereen

Een laatste voorstel
Over de schoonheid van begeerte
Over kijken en niet weten
Over de kat en de muis

BRANDUNG is gehuisvest in Oostende en neemt de koningin der badsteden in de eerste plaats als uitvalsbasis voor hun werk en verhalen. Dit geldt evenzeer voor SEHNSUCHT.
Oostende is voor velen immers een ‘gare terminus’, een laatste halte, een eindspurt. Velen spoelen er aan om te eindigen in schoonheid, met zicht op zee. Een tijd van romantiek, een laatste keer alles…

In SEHNSUCHT treffen we 2 figuren aan, anoniem en tijdloos, hun lichamen echter als objecten in verval. Samen beleven ze alles en niets, maar bovenal wachten ze op dat wat misschien komen zal. Iedereen is welkom om deel uit te maken van hun laatste momenten samen. Iedereen beleeft deze confrontatie op een andere manier, maar allen zijn we onvermijdelijk getuige.

Vertrekkende vanuit de specificiteit van de locatie en de context van Nachtscènes creëert BRANDUNG in opdracht van het Concertgebouw Brugge dit beeldend voorstel.


Vormelijk laten de makers zich inspireren door o.a. de gebeurtenissen op kerstdag 1989 in Roemenië met het geïmproviseerde tribunaal van het presidentiële echtpaar Ceaucescu, maar evenzeer verwijzen ze subtiel naar Il bacio di Tosca, de documentaire-film van Daniel Schmid uit 1984 over de Casa di Riposi in Milaan, het verzorgingstehuis voor zangers en musici op rust.

 

SEHNSUCHT

Idee: Philippe Annaert
Van/met Ilse de Koe, Philippe Annaert & Jelle Marteel
Vormgeving: Sarah Geirnaert
Productie: Yves De Bruyckere, Willem Van Vooren (stage)
Technische ondersteuning: Geerolf Jacques

In opdracht van en i.s.m.

LOGO Concertgebouw Brugge

 

Foto's SEHNSUCHT: Chloé Marteel & Sarah Geirnaert